Dagsordens
pkt 2: Hvis vi husker tilbage til sidste års generalforsamling, var vi meget tilfredse med den afgørelse der var truffet af Fredningsnævnet for Ringkøbing Amt, omkring Hytternes fremtid. Men
der var dog stadig en forhindring hvad angår genopførelse af en hytte
ved brand eller naturkatastrofe, og hvad angik hytteejerforeningens rolle
ved fjernelsen af misvedligeholdte hytter. For
at opfriske hukommelsen lidt, ankede vi jo de to punkter i afgørelsen til
Naturklagenævnet i foråret 03. Den
20 august 2003 stod Naturklagenævnet for en besigtigelse af det fredede
område og hytterne, og der blev holdt et offentligt møde på Nymindegab
kro samme dag. Foreningen
talte på mødet for indsigelserne, og de blev taget for gode varer, og d
en 25-08-04 fik jeg telefonisk besked fra Naturklagenævnet, at de havde
fulgt vores indstilling til punkt og prikke. Det
var en meget stor lettelse at få denne afgørelse på hele sagen, og det
kan vi kun ønske hinanden tillykke med. Sidst
i august sendte foreningen en skrivelse ud til alle medlemmerne, med det
glade budskab. En
gennemgang af Naturklagenævnets afgørelse vil komme i slutningen af min
beretning. 2. Den
første sag omkring genopførelse af en nedbrændt hytte er i gang i efteråret
2003, den nedbrændte hytte St.Mjøl nr.55, får af fredningsnævnet
tilladelse til at genopføre sin nedbrændte hytte, under forudsætning af
at han følger Ringkøbing Amts direktiver. Fredningsnævnet
havde den 4-12-03 kaldt hytteejerforeningen til besigtigelse af hytte
nr.73 på St.Mjøl Hytteejeren
ønskede sin hytte udskiftet. Efter
besigtigelse talte både hytteejerforeningen og Naturfredningsforeningen
for en udskiftning; men på trods af det, valgte Fredningsnævnet ikke at
imødekomme hytteejerens ønske, så vi må nok se i øjnene at hytterne
skal være meget nedslidte før en udskiftning kan komme på tale.
Hytteejerforeningen
var indkaldt som vidne i den sag som Ringkøbing Amt havde rejst overfor
en hytteejer i Skjern byret, og som hytteejeren havde anket til
Landsretten. Efter
adskillige indkaldelser lykkedes det endelig i begyndelsen af 2004 at få
afgjort sagen. Hytteejeren
blev frikendt af Landsretten, og denne afgørelse skal tages til
efterretning. Nu
skal man ikke tro, at denne dom kan danne fremgangsmåde for de hytteejere
der ikke vil respektere Naturklagenævnets afgørelse. Det fremgår helt
klart af den ny kendelse, hvordan en evt. genopførelse af en nedbrændt
hytte skal ske. 3. Det
er for hytternes fremtid meget væsentligt, hvem der har tilsynspligten,
og da vi finder ud af, at en ny reform hvad amterne og kommunerne angik
var på trapperne, holdt vi et bestyrelsesmøde. Forinden
havde jeg talt med Lisbeth Werngreen, for at høre hvad hun mente om
fremtiden. Hun troede at hun stadig skulle følge hytterne, i hvert tilfælde
det første stykke tid. Selv
i dag kan man ikke helt se hvordan det vil se ud efter den ny reforms indførelse. Det
ser ud som om det bliver kommunerne, der skal overtage amtets tilsynspligt
med hytterne. Det vil i det her tilfælde blive Skjern/Egvad. Man
kunne forstille sig et evt. tomrum ved overgang fra den ene
tilsynsmyndighed til den anden. Da
vi skulle have en afklaring på den nedsatte arbejdsgruppe for rep. og
vedligehold`s fremtidige virkemåde, indkaldte vi dem til et møde den
25-5-04. Bestyrelsen
var noget bekymret for den fremtidige udvikling, hvad angår overholdelse
af Fredningsnævnets og Naturklagenævnets afgørelse, set i lyset af
problemerne omkring indførelse af den ny kommunalstruktur. Vi
drøftede det med arbejdsgruppen, og til bestyrelsens store tilfredshed
mente de også det var en god ide, at de fortsatte deres fine arbejde
indtil nu. Jeg vil gerne benytte lejligheden til at takke gruppen. Vi tror
på at det er nødvendig med en stor selvjustits netop i denne tid, og jo
flere der er til at løfte den opgave jo lettere vil det være. 4 Som
nævnt i indledningen af beretningen lovede jeg at komme tilbage til
Naturklagenævnets afgørelse, og hvilken betydning det har for den
enkelte hytteejer. Den
24 – 6 – 2004 kom Naturklagenævnets afgørelse på skrift, så det er
den dato der er afgørende for hvornår eventuelle tilretninger skal være
bragt i orden. Der
var flere klager til Fredningsnævnets afgørelse bl.a. Side
7 nederst side 8 øverst. Bestemmelserne
for hytterne: Citat. Side11og
side 12 Naturklagenævnets
afgørelse: Citat. Side
13 §
1som Fredningsnævnets afgørelse Fredningens
formål: Citat:
at sikre hyttebyerne på St. Mjøl, Lille Mjøl og Grønbjerg fortsat kan
henligge som primitive hyttebyer med hytternes nuværende størrelse og
faciliteter. §
2 som Fredningsnævnets afgørelse § 3 Bebyggelse: Der
må ikke opføres ny bebyggelse, herunder tilbygninger, boder, skure,
hytter, opstilles campingvogne eller andre let flyttelige indretninger. Der
må ikke ske teltning eller campering i området. 5 §
4. som Fredningsnævnets afgørelse §5 Citat Der
må ikke opføres tekniske anlæg mv. , såsom master, vindmøller, eller
skæmmende indretninger. §
5. Veje Citat Der
må ikke anlægges nye veje. Jordbrugsmæssigt nødvendige markveje kan
anlægges efter fredningsnævnets godkendelse. Reparation og
vedligeholdelse af veje kan ske ved genbrug af bygningsmaterialer; men der
skal ske afdækning med grus eller andet naturligt materiale. §
8. Almenhedens færdsel og ophold samt udlæg af stier. Naturklagenævnet
har lagt stor vægt på almenhedens færdsel i det fredede område, og det
giver sig især udtryk ved et betydeligt større anlæg af stier til gående
færdsel Den
gamle sti rundt Bjålum klit. Fra den N del af Bjålum klit rundt
Rytterdalen og fra den N-lige del af Rytterdalen over Per Lønnes Lo til
Grønbjerg. Vesten om Grønbjerg og over Lille Lo til Lille Mjøl. Vesten
om Lille Mjøl om med vejen til Nordenden på St.Mjøl. Citat: Kørende
og gående færdsel kan ske på de på kort 1 viste veje, og gående færdsel
kan ske på de viste stier samt på veje og stier i de tre hyttebyer. Citat
slut 6 Vi
må nok se i øjnene at der vil være mere færdsel af mennesker efter det
ny stisystem. Det
er en af de ting vi har haft at gøre godt med i vores
forhandlingssituation. Det kan godt være at alle ikke er lige glade for
det, men med håbet om at folk både hytteejere og naturvandrere viser
gensidig forståelse og respekt skal det nok gå. §
9.Hytterne. Citater
og kommentarer. Betydningen
af Naturklagenævnets afgørelse 1:Ret
til opførelse efter brand 2:§9
.6 Senest
1 år fra den 24-6-04 altså inden den 24-6-05 skal den enkelte hytte og
området omkring hytterne bringes i overensstemmelse med Naturklagenævnets
afgørelse. Fra
bestyrelsens side kan ikke opfordre kraftigt nok til at tingene er bragt i
orden inden 24-6-05. Bestyrelsen
har selv nogle ting der skal på plads inden førnævnte dato. Bl.a.
Standardlejekontrakt udarbejdes mellem
hytteejerforeningen og lodsejerne, kontakt til de enkelte
hytteejere der ikke er medlem af foreningen. Love og regler tilrettes
efter den ny afgørelse. Udsendelse
af Naturklagenævnets afgørelse.? Ved
sidste års generalforsamling blev der stillet spørgsmål omkring
nedgravning af tanke til kloakeringsbrug. Skal
det gøres lovligt, skal man gennem Amtet, og det skal sikkert også
gennem Fredningsnævnet. Foreningen
har kikket på om det kunne lade sig gøre at grave tanke ned på centrale
steder i hyttebyerne til tømning af toiletaffald. Det kunne være i
forbindelse med containere til husholdningsaffald. Vi har indhentet et
overslag over hvad det vil koste at grave en 2000 l tank ned , hvis vi
graver min. 3 tanke ned vil prisen være ca. 13.686,00 kr. excl moms pr.
stk, og dertil kommer tømning på ca. 500,00 kr. pr. gang. Teknisk
skal systemet være lavet således der ikke skal kunne opstå lugtgener. Vi vil gerne høre generalforsamlingens mening om ideen. På
forespørgsel fra en hytteejer har vi kigget på problemstillingen om vand
omkring hytterne. I
denne konkrete sag drejer det sig om engen mellem St. Mjøl og Lille Mjøl. Afvandingen
af midten af engen sker under vejen i et rør, og det fortsætter i en
lille kanal fra vejen til St. Lo. Vi
har været i forbindelse med en lodsejer på N siden af vejen, og i
forbindelse med en Mikael Jakobsen fra Egvad Kommune. Vi er blevet
forklaret, at det er den enkelte lodsejer, der har pligten til at holde grøfterne,
og det er Egvad Kommune der har tilsynsmyndigheden, og kan pålægge
lodsejerne at få det gjort. I
den konkrete sag mener man fra kommunens side, at rør gennemføringen
under vejen ikke har den fornødne diameter På
foranledning af en anden hytteejer har foreningens bestyrelse kigget på
brandforsikring. Når
man taler med folk om emnet er der mage forskellige priser, og måder
hytteejere har forsikret på. I
manges tilfælde er forsikringen en del af en større aftale, og i mange
tilfælde er dækningsgraden helt forskellig. Så
en standard brandforsikring med samme dækning for hele området er nok
helt utænkeligt. Vi
har kigget på nogle individuelle tilbud, og for de hytteejere, der er
interesseret er prisen
pr. år 3-400 kr. Grundlejen
for 2004/2005: 2650,00 kr Kjeld Tørnæs
|